U r not welcome

Tankar & funderingar 2008-09-12 22:15:44
Kommentera - 2 st

Hur kan man hata nån för det dom är födda till? Hur kan man hata nån man inte känner? Hur kan man hata nån man inte träffat? Hur kan man vilja radera nån för de?
Dessa frågor ploppade upp, som alla gånger, när jag såg "The Pianist" igår. Om ni inte har sett den så handlar de om en pianist som bor i Polen när andra världskriget börjar. Hanoch hans familj är judar och de får under en kväll uppleva en livsomvändning. Ockupationen kommer in i Warsawa och deras liv förändras för alltid. Det som är bra med denna berättelse är att den är sann. Inget påhitt ,utan en människas verkliga berättelse. Detta gör allt så mycket starkare. Det kommer en så nära inpå.
Tänk dig att du helt plötsligt blir hatad för att du är född in til en viss religion. Jag kan inte få fram nån logisk tanke i det. Hur kan man förstå att man är hatad av så många människor, även dom som har varit ens närmsta granne, dom som har funnits i ens liv omedvetet, för den man är. Du har aldrigt gjort nått för att skada nått, du har inte stulit nått, du har inte tagit ett steg utanför ramen av olaglighet. Men helt plötsligt vill nån döda dig och alla som har samma tro som dig. Bara radera er från existens utan rimlig orsak. Vem kan fatta denna tankegång? Vem kan tycka att detta är normalt och tycka att så de ska vara? Vem kan lyssna på detta och uppfatta de som de korrekta? Hur kan man fall under en sådan masspsykos?

Jag kan inte ens börja förstå hur allt man har runt omkring sig bara försvinner på en sekund. Hur de man har byggt upp som sin trygghet bara tas ifrån en och ersätts med en ständig rädsla och ångest av att inte veta vad en annan kommer att bestämma för ens egna liv. Att vi idag vet att förintelsen har ägt rum är så hemskt att det inte ens går att beskriva i ord. Hur 6 miljoner människor bara dödades, på ett sätt eller annat ,för att de inte var som en människa ville. Man kan inte fatta hur många människor som behandlats som djur och använts som arbetskraft tills de stupat. Hur familjer splitrats i hjärtskärnade gråt. Jag kan inte ens tänka tanke hur jag skulle må om jag blev fråntagen min familj på det sättet. Veta att jag aldrig mer skulle få se dom. Det är för hemskt att tänka på, men det är nog den närmaste känslan man kommer till hur alla dessa människor har känt. Känslan av osäkerhet är nog det närmsta någon av oss kommer till att förstå alla dessa människor under krigets tid.

Jag har upplevt på nära håll hur en människa blir usatt för hat för att de inte är eller ser ut som en viss grupp människor. De som tog avstånd hade aldrig träffat denna person i hela sitt liv. Det ända dom såg var personens hudfärg och han var då klassad av dem som utböling. Som en person som man absolut inte kunde stå nära utan man var tvungen att backa bakåt ett antal meter ifrån. Ord laddade med så mycket ilska och hat haglade över honom och jag fick samma behandling eftersom jag var med honom. De fanns ingen plats för personer som oss i världen. Jag ville säga så mycket till dom, försöka få dom förstå. Men när man ser i deras ögon är det helt tomt. Bara hat finns bakom. De har tappat bort den person de egentligen är. Allt pga. hat mot människor de inte ens känner. Ett skal med bara en känsla. Kan inte ens fatta hur tråkigt och meningslöst det måste vara.

Så innan du säger att du hatar nån, tänk efter vad det ordet kan betyda. Vad det ordet har för konsekvenser. Vad det ordet kan göra.
Det ordet fick 6 miljoner människor att aldrig se vad deras liv kunde ha blivit.

Kommentarer
LITTLE MISS LOUISE

Hallo hallo. Tkr du att jag ska byta bloggnamn? Tacksam för svar (:

2008-09-12 22:57:18
http://littlemisslouise.blogg.se/
LITTLE MISS LOUISE

Ah jag fattar! Tack så jättemycket för din kommentar (aa) Puss puss

2008-09-12 23:08:55
http://littlemisslouise.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar :)


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: