Give me a pose

The good things in life 2008-09-17 21:18:40
Kommentera - 0 st

Sitter här i soffan och tittar på "Top Model" på TV3. Har kollat på nästan alla säsonger. Tycker de är intressant att man kan ha som jobb att se snygg ut. Bara stå o posera för bilder o gå upp o ner på en catwalk. O varje gång de säger att modellyrekt är väldigt krävande och svårt så kan jag inte riktigt relatera till de. Visst jag kan fatta att de kan vara påfrestande att resa kors och tvära hela tiden, om man är flitigt anlitad modell. Att de kan vara ansträngande att man alltis ka se tiptop ut. Men att jag kan jämnföra det med mitt eget "normala" arbete kan jag inte riktigt göra. Jag kanske är trångsynt på nått sätt när jag tänker så, men ser inte hur mitt yrke och en modells jobb kan jämnföras.

Ett exempel som kanske är jädrans lätt att prata om som skillnad är den ständiga kampen med vikt. Jag behöver aldrig tänka på vad jag stoppar i mig för att min chef kanske kommer fram til mig o säger att jag har lagt på mig för många kilon. Men dessa tjejer måste varje sekund tänka på om de ska äta, om de ska ut o springa det där extra varvet, om de kan komma i dom där size zero jeansen. Jag skulle bli galen om jag var tvungen att ha de här tankaran i hjärnan varje dag, varje sekund. Jag fattar inte varför det är "snygg" att kunna köpa de minsta storlekarna o även att det är de designers tycker framhäver deras kläder bäst. Så som jag tänker så måste ju sånna här tankar äta upp ens själv nästan helt. Att detta är en av kriterierna för att bli anställd är helt befängt. Tänk om de skulle stå i mitt anställningskontrakt "Du får inte gå upp i vikt eller inte väga över max X kg". It's just crazy!


Är detta ett idel, nått tjejer vill uppnå?

Ni kanske har hört om de modeller som har svält sig själv så till den grad att de har fallit ihop på catwalken och sedan dött. Allt för att de är för smala och dör pga av hjärtstillestånd för att de är för svaga i kroppen. Vissa av dessa tjejer har inte vägt mer än 40 kg vid tillfället då de dog. Vad är det för befängd värd vi lever i? Hur kan ett sånt här yrke ens tillåtas? Ett yrke som får tjejer, och killar för den delen, må så dåligt i vissa fall att de kan leda till döden eller nått i närheten av de? Jag e stolt över att inte vara pinnsmal o ha kurvor. O jag vet att det även finns tjejer där ute som är smala, men önskar inget annat än att de kunde gå upp i vikt utan att lyckas. Men de tjejerna säger i alla fall ifrån detta sjuka ideal som vi har. Men en tjej/kvinna ska ha kurvor och jag vet att de flesta killar uppskattar när tjejerna inte bara är skin and bones.

 
Det nya kvinnoidealet? Fast kanske utan en heltäckande päls...

Jag skulle aldrig låta min dotter, om jag hade en, titta på detta program. Kan anta att de sätter igång en massa tankar i huvudet på en massa småtjejer om vad som anses rätt i samhället. Skönt att jag själv slapp sånna här program när jag var mindre. Jag tittade mest på He-Man och Superted och önskade att jag var superstark o stor istället. Kanske de vi ska visa på PrimeTime på tv isället för smala pinntjejer. Tänk vilka coola tjejer vi skulle ha ute på gatorna då!

Kommentarer

Lämna gärna en kommentar :)


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: